TESLİMAT TÜRLERİ
1) TİCARİ İŞLETMEDE TESLİM / EX WORKS (EXW)
"Ex works" satıcının malları işletmesinde (fabrika,depo v.s.) alıcı
emrine hazır tutmakla teslim yükümlülüğünü yerine getirdiği
anlamındadır. Satıcı, aksi kararlaştırılmadıkça malın alıcı tarafından
sağlanan bir araca yüklenmesinden ya da malların ihraç gümrüğünden
geçirilmesinden sorumlu değildir. Alıcı bu noktadan itibaren varış
yerine değin, malın taşınması ile ilgili tüm gider ve risklerin
yükümlülüğünü taşır. Bu terim tüm satış şekilleri içinde satıcı için en
az yükümlülüğü ihtiva eden bir satış şeklidir.
Bu teslim şeklinde sözleşmede belirtilen satış bedeline yalnızca
ambalajlanmış mal bedeli dahildir. Yani teslim tarihinden itibaren her
türlü nakliye, yükleme, boşaltma ve sigorta masrafları alıcı tarafından
ödenmektedir.
2) TAŞIYICIYA TESLİM / FREE CARRIER (FCA)
Bu terim ile satıcının teslim yükümlülüğü, malların ihraç gümrüğünden
geçirilip, alıcı tarafından belirlenen taşıyıcıya, belirlenen yer ya da
noktada teslimi ile son bulur. Eğer alıcı tarafından kesin bir teslim
yeri belirtilmemişse, satıcı taşıyanın malları teslim alacağı yer
civarında bir yer belirleyebilir. Ticari uygulamalar taşıyıcı ile
sözleşme yapılabilmesi için satışının yardımını gerektirirse (Örneğin
demir ve hava yolu taşımacılığında) satıcı riziko ve masraflar alıcıya
ait olmak üzere hareket edebilir.
3) GEMİ DOĞURULTUSUNDA TESLİM / FREE ALONGSIDE SHIP (FAS)
Bu terim ile satıcının teslim yükümlülüğü, belirlenen limanda
malların gemi doğrultusunda rıhtım veya mavnaya konmasıyla sona erer. Bu
da, bu andan itibaren, malla ilgili tüm gider, yitik veya hasar
rizikolarının alıcı tarafından üstlenilmesi anlamındadır. Malın yükleme,
boşaltma , nakliye ve sigorta masrafları alıcı tarafından ödenir.
FAS'da sözleşmede belirtilen satış bedeline hem mal bedeli, hem de
rıhtıma kadar yapılan nakliye ücreti dahildir. Bu terim, alıcının ihraç
için malları gümrükten çekmesi gerektiğini belirtir. Alıcı doğrudan ya
da dolaylı olarak ihraç işlemlerini yerine getirmeyecekse
kullanılmamalıdır. Bu terim yalnızca deniz veya içsu taşımacılığında
kullanılır.
4) GEMİ BORDASINDA TESLİM / FREE ON BOARD (FOB)
Bu terim ile satıcının teslim yükümlülüğü belirlenen yükleme
limanında mallar gemi küpeştesini açtığı andan itibaren yerine
getirilmiş olur. Mallarla ilgili tüm gider yitik veya hasar rizikoları
bu noktadan itibaren alıcı tarafından üstlenilir. Eğer gemi küpeştesi
pratikte birşey ifade etmiyorsa (örneğin roll-on/roll-off veya konteyner
taşımacılığında olduğu gibi) FCA teriminin kulanılması daha doğru olur.
5) MAL BEDELİ veya NAVLUN / COST AND FREIGHT( CFR)
Bu terim ile satıcı belirlenen varış limanına malı gönderebilmek için
gerekli tüm giderleri ve navlunu ödemek zorundadır. Ancak malla ilgili
yitik bir hasar rizikoları ile giderlerde görülebilecek artış, yükleme
limanında malların gemi küpeştesini geçmesi anından itibaren satıcıdan
alıcıya devredilmiş olur.
CFR terimi satıcının ihraç için malları gümrükten geçirmesi gerektiğini belirtir.
6) MAL BEDELİ, SİGORTA ve NAVLUN / COST, INSURANCE AND FREIGHT (CIF)
Bu terim ile satıcı CFR'deki yükümlülüklerine aynen sahiptir. Ancak
ek olarak, malların taşınması sırasında yitik veya hasar rizikosuna
karşı deniz sigortası temin etmek durumundadır. Satıcı sigorta
sözleşmesini yapar ve sigorta primini öder. Alıcı bu terim ile satıcının
sigortada sadece minimum kuvertür temin etme yükümlülüğü bulunduğunu
bilmelidir.
Bu terim satıcının ihraç için malları gümrükten geçirmesi gerektiğini
belirtir. Bu terim sadece deniz ve iç su taşımacılığında kullanılır.
Eğer gemi küpeştesi pratikte birşey ifade etmiyorsa CIP terimini
kullanmak daha uygun olur.
7) TAŞIMA ÜCRETİ ÖDENMİŞ OLARAK TESLİM / CARRIAGE PAID TO (CPT)
Bu terim satıcının, malın kararlaştırılan varış yerine kadar
taşınması için gerekli navlunu ödediği anlamına gelir. Malın yitik ve
hasarına ait rizikolarla birlikte taşıyıcıya teslimden itibaren
doğabilecek ek masraflar, malların taşıyıcının nezaretine verilmesinden
itibaren satıcıdan alıcıya geçer.
Taşıyıcı bir taşıma sözleşmesinde demir, kara, deniz, hava, içsu
taşımacılığı ya da bunların birleşmesi sonucu ortaya çıkan taşımacılık
işlemini üstlenen kimsedir.
8) TAŞIMA ÜCRETİ ve SİGORTA ÖDENMİŞ OLARAK TESLİM / CARRIAGE AND INSURANCE PAID TO (CIP)
Bu terim ile satıcı CPT'deki yükümlülüklerine aynen sahiptir. Ancak
ek olarak malların taşınması sırasında yitik veya hasar rizikosuna karşı
kargo sigortası temin etmek durumundadır. Satıcı sigorta sözleşmesini
yapar ve sigorta primini öder.
9) SINIRDA TESLİM / DELIVERED AT FRONTIER (DAF)
Bu terim satıcının teslim yükümlülüğünün, malların ihraç için
gümrükten geçirilip, sınırda belirlenen yer ya da noktada ancak bitişik
ülkenin gümrük sınırından önce emre hazır tutulmasıyla sona ermesini
ifade eder. Sınır terimi , ihraç ülkesinin sınırı da dahil olmak üzere
herhangi bir sınır için kullanılabilir. Dolayısıyla, terimin içinde
sözkonusu sınırın her zaman nokta ya da yer belirtilerek kesin şekilde
tanımlanmış olması hayati olarak önem taşımaktadır.
10) GEMİDE TESLİM / DELIVERED EX SHIP (DES)
Bu terim ile satıcının teslim yükümlülüğü, malı belirlenen varış
limanında, gemi bordasında, ithal gümrüğünden geçirmeden alıcının emrine
hazır tutmakla sona erer. Satıcı, malların belirlenen varış limanına
getirilmesi için gereken tüm gider ve rizikoları üstlenir. Bu terim
sadece deniz veya içsu taşımacılığı için kullanılabilir.
11) RIHTIMDA TESLİM ( GÜMRÜK VERGİ ve HARÇLARI ÖDENMİŞ OLARAK) / DELIVERED EX QUAY(Duty Paid) (DEQ)
Bu terim ile satıcının teslim yükümlülüğü, malları belirlenen varış
limanında ithal gümrüğünden geçirilmiş olarak, rıhtım üzerinde alıcı
emrine hazır tutmakla sona erer. Satıcı, malların o noktaya kadar
taşınmasıyla ilgili vergi, resim ve diğer harçlarda dahil olmak üzere
tüm riziko ve giderleri üstlenir.
Bu terim satıcı dolaylı ya da dolaysız yoldan ithal lisansı
sağlayamayacaksa kullanılmamalıdır. Eğer taraflar malların alıcı
tararfından gümrükten geçirilmesi ve gümrük vergilerinin ödenmesini
istiyorlarsa "duty paid" yerine "duty unpaid" terimini kullanmalıdır.
Eğer taraflar satıcının yükümlülükleri arasından malların ithali için
ödenecek bir takım giderleri çıkarmak istiyorlarsa (KDV gibi) bunu, bu
etkiyi yaratacak sözcükler ekleyerek kesinleştirmelidirler.
12) GÜMRÜK RESMİ ÖDENMEMİŞ OLARAK TESLİM / DELIVERED DUTY UNPAID (DDU)
Bu terim ile satıcının teslim yükümlülüğü, malların ithal ülkesinde,
belirlenen yerde emre hazır tutulması ile sona erer. Satıcı, malların o
noktaya kadar taşınması ve gümrük formalitelerinin yerine getirilmesi
ile ilgili riziko ve giderleri üstlenmek durumundadır (İthalat için
ödenmesi gereken vergi resim ve harçlar hariç).
Alıcı malların zamanında ithal için gümrükten çekilmemesinden kaynaklanan ek gider ve rizikoları üstlenmek durumundadır.
Eğer taraflar satıcının gümrük formalitelerini yerine getirip bundan
doğabilecek gider ve rizikoları üstlenmesini istiyorlarsa bunu, bu
etkiyi yaratacak sözcükler ekleyerek kesinleştirmelidirler.
Eğer taraflar satıcının yükümlülüklerine malların ithali için gerekli
bazı giderleri eklemek istiyorlarsa (KDV gibi) bunu, bu etkiyi
yaratacak sözcükler ekleyerek kesinleştirmelidirler. Bu terim taşıma
şeklinden bağımsız olarak kullanılabilir.
13) GÜMRÜK RESMİ ÖDENMİŞ OLARAK TESLİM / DELIVERED DUTY PAID (DDP)
Bu terim ile satıcının teslim yükümlülüğü, malların ithal ülkesinde
belirlenen yerde emre hazır tutulması ile sona erer. Satıcı, malların o
noktaya kadar taşınması, ithal gümrüğünden geçirilmesi için gerekli
vergi, resim ve diğer harçlar dahil olmak üzere riziko ve giderleri
üstlenmek durumundadır. EXW terimi satıcı için ne kadar az yükümlülük
ifade ediyorsa, DDP terimi de o kadar çok yükümlülük ifade etmektedir.